توسعه کسب و کار

هوشین کانری

هوشین کانری، استراتژی

هوشین کانری Hooshin Connery (Hoshin Kanri) اصطلاحی ژاپنی است که تقریباً می‌توان آن را معادل «مدیریت قطب‌نما» دانست.

این رویکرد هم‌چنین یکی از شیوه‌های مدیریت ناب است که اصول بهبود مستمر را در خود دارد. شیوه‌ای مدیریتی است که به قصد بهبود کارایی و کیفیت از طریق تغییرات کوچک بهبود‌ دهندهٔ فرایند‌ها و رویه‌های سازمانی طراحی شده است.

هوشین کانری (که به آن استقرار سیاست نیز می‌گویند) روشی است برای اطمینان از اینکه اهداف استراتژیک یک شرکت باعث پیشرفت و اقدام در هر سطحی در آن شرکت می‌شود.

تعریف هوشین کانری

هوشین کانری Hoshin Kanri تلاش می‌کند تا همه کارمندان را در همان زمان به یک سمت بکشاند. این امر با همسوکردن (همراستا کردن) اهداف شرکت (استراتژی) با برنامه‌های مدیریت میانی (تاکتیک) و کارهای انجام شده توسط همه کارکنان (عملیات) محقق می‌شود.

هوشین کانری چیست؟

Hooshin Connery هوشین کانری ماهیتی یکپارچه دارد و تحقق آن مستلزم شمول همه فرآیندها و کارکنان کلیدی سازمان است تا زمینه تسری استراتژیهای یکپارچه سازمان به فعالیتهای روزمره از طریق تقویت و هم افزایی قابلیتهای کلیدی شرکت فراهم شود. هوشین برنامه ای سالانه برای دستیابی به اهداف سازمان است. این اهداف به تناسب تصمیمات کلان راهبردی سازمان در زنجیره ای از اهداف و ابزارها پیش گرفته می شود. بنابراین هدف اصلی هوشین کانری، یکپارچه سازی همه فعالیتهای روزمره سازمان با اهداف و چشم انداز بلندمدت سازمان است تا در نهایت وظایف تک تک کارکنان کلیدی سازمان را مشخص کند. هوشین کانری کارکنان را تشویق به جست وجو و بررسی محیطی و توسعه برنامه هایی برای بهبود می کند تا بر آن اساس عملیات روزمره خود را در مسیری درست هدایت کنند.

ترجمه ” هو” جهت است و ترجمه ” شین” عقربه است. بنابراین کلمه “هوشین” به معنای ” عقربه جهت نما” ترجمه شده یا مترادف عبارت انگلیسی ” قطب نما” در نظر گرفته می شود. کلمه کانری نیز به دو بخش تجزیه می شود بخش اول “کان” ، کنترل یا کانالیزه کردن معنی می دهد و بخش دوم “ری” معادل علیت یا منطق است. می توان گفت ”هوشین کانری” به معنای ”مدیریت و کنترل عقربه یا جهت نما یا کانون توجه شرکت” است.

جهت =Ho
عقربه= Shin
یک سیاست ، یک هدف، یک طرح ، یک جهت= Hoshin
کانال، مجرا، کنترل=Kan
اصل ، دلیل ، منطق= Ri
اداره ، حکومت ، کنترل ، مدیریت= Kanri

فرآیند برنامه ریزی هوشین کانری

شیوه عمل هوشین کانری را می توان با فرآیند ۷ مرحله‌ای که به‌عنوان برنامه‌ریزی هوشین نیز شناخته می‌شود خلاصه کرد:

  • چرائی ایجاد شرکت: رهبری شرکت چشم‌اندازی قوی ایجاد می‌کند و به این سوال پاسخ می‌دهد که «چرا شرکت وجود دارد؟».
  • تعیین ماموریت: تیم رهبری اهداف کلیدی یا یک ماموریت را تعریف می‌کند. در صورت دستیابی به آنها مزیت رقابتی برای شرکت ایجاد خواهند کرد. اینها اهداف اصلی هستند که معمولاً نیازمند تلاش هر فرد در شرکت هستند، نه اهداف ماهانه یا سه ماهه.
  • تعیین اهداف سالانه: تیم رهبری همراه با مدیریت ارشد، اهداف را به اهداف سالانه تقسیم می‌کند.
  • استقرار: پس از تدوین اهداف سالانه، آنها باید در تمام سطوح سازمان “استقرار” داشته باشند. این فرآیند «هدف‌سازی» است که از بالا شروع می‌شود و به هر کارمند منتشر می‌شود.
  • اجرا: با مرحله بعدی، اجرای واقعی شروع می‌شود. این مرحله با دو مرحله بعدی همراه است.
  • بررسی دوره ای: بررسی‌های ماهانه اطمینان حاصل می‌کند که کارها طبق برنامه اجرا می‌شود.
  • بررسی سالانه: نتیجه نهایی در پایان سال بررسی (بصورت سالانه) و تائید می گردد.

می توان گفت که:

هوشین کانری (به ژاپنی: 方針管理، "مدیریت سیاست")یک فرآیند ۷ مرحله ای است که در برنامه ریزی استراتژیک مورد استفاده قرار می گیرد که در آن اهداف استراتژیک در سراسر شرکت اطلاع رسانی می شود و سپس عملی می شوند. سیستم برنامه ریزی استراتژیک هوشین کانری از ژاپن پس از جنگ سرچشمه گرفت، اما از آن زمان به ایالات متحده و در سراسر جهان گسترش یافت. ترجمه از ژاپنی، هوشین کانری به درستی به معنای "مدیریت قطب نما" است. واژه های فردی «هوشین» و «کانری» به ترتیب به معنای هدایت و اداره هستند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *