توسعه فردی, مقالات

استفاده از چرخه دمینگ PDCA در رشد شخصی

چرخه دمینگ یا PDCA ابزاری است برای توسعه، که توسط دکتر ادوارد دمینگ معرفی شد و مبنایی برای پیشرفت و اجرای صحیح کارها و پروژه ها و رسیدن به اهداف گردید. او از آن با نام “چرخه شوارت” یاد می کند. زیرا ایده این مدل را از معلم خود، والتر شوارت، الهام گرفته است. اکثرآ” از این ابزار برای توسعه کسب و کار استفاده می گردد لیکن این ابزار در توسعه فردی و رشد شخصی نیز کاربرد دارد.استفاده از چرخه دمینگ PDCA در رشد شخصی

 

مشاهده مقاله: برای تمرکز حواس چه بخوریم؛ ۵ خوراکی فوق العاده برای تمرکز حواس

این چرخه در هر موردی که بدنبال پیشرفت و بهبود باشد کورد استفاده قرار می گیرد. هدف اصلی چرخه PDCA در رشد فردی، بهبود مستمر فرد می باشد. کلمه PDCA از حروف اول کلمات PLAN. DO. CHECK. ACTION گرفته شده است. چرخه دمینگ رویکرد تکرار شونده می باشد و مستمرا” این روند باید تکرار شود.

استفاده از چرخه دمینگ PDCA در رشد شخصی همانند استفاده از این ابزار در موسسات و سازمانها می باشد. برای موفقیت در زندگی باید مراحل برنامه ریزی، انجام دادن، بررسی و عمل کردن به طور مداوم و پیوسته صورت پذیرد.

مراحل چرخه دمینگ

این چرخه از چهار مرحله تشکیل شده است. چهار مرحله این چرخه عبارت است از:

۱- برنامه ریزی (Plan): شناسایی مشکل ها، تجزیه و تحلیل آن ها، ایجاد فرضیه ممکن و تصمیم به انجام آزمایش.

۲- انجام دادن (Do): آزمایش میزان پتانسیل راه حل ها در مقیاس کوچک و اندازه گیری نتایج.

۳- بررسی (Check): بررسی نتایج، اندازه گیری میزان اثربخشی و تصمیم به اینکه آیا فرضیه قابل پشتیبانی است یا خیر.

۴- عمل کردن (Act): اجرای راه حل ها در صورت حصول موفقیت.

و مجددا” این مراحل تکرار و همچنین چرخه برای قسمتها و بخش های مختلف طی می گردد و این چرخه بصورت مستمر با شما خواهد بود.

یک پیشنهاد: توسعه فردی راهی به سوی اهداف

در ادامه به بررسی بیشتر هریک از مراحل فوق پرداخته می شود.

جزئیات استفاده از چرخه دمینگ PDCA در رشد شخصی

  1. برنامه ریزی: در گام اول به شناسایی و درک مشکلات و فرصت های خود بپردازید. این مرحله، یک گام عملی و نظری در چرخه دمینگ به شمار می رود. تمرکز شما باید بر یک هدف روشن جهت بهبود در زندگی باشد. در مرحله برنامه ریزی تلاش ها باید در دو بخش انجام شوند؛ بهبود نتایج وآشنایی علمی با ظرفیت های خود
  2. انجام دادن: به طور خلاصه روندی که باید در این گام به آن توجه کنید؛ عبارت است از: ۱٫ شروع با آزمایش در مقیاس های کوچک؛ ۲٫ اعمال تغییرات مکرر در آزمایشات جهت تست متغیرها؛ ۳٫ ثبت مستند هر مرحله به طور کامل. به یاد داشته باشید Do در این گام یعنی تلاش و آزمودن. همپنین اجرای کامل در این مرحله جایی نداشته و در Act اتفاق می افتد.
  3. بررسی: در چرخه دمینگ این مرحله نتایج به دست آمده در آزمون های مرحله قبل با انتظاراتی که در مرحله اول پیش بینی شدند؛ ارزیابی می شوند. این سنجش نشان می دهد که آیا ایده مطرح شده عملکرد خوبی داشته است یا خیر. اگر ایده نتایج قابل قبولی را ارائه نکرده باشد؛ باید به مرحله اول بازگردید و دوباره شروع کنید. اما اگر ایده عملکرد مناسبی داشته باشد؛ ورود به مرحله ۴ مجاز خواهد بود.
  4. عمل: آخرین مرحله چرخه دمینگ اقدام به پیاده سازی راه حل نهایی است. اما باید در نظر داشته باشید که فرآیند بیان شده به گونه حلقه ای انجام می شود. به این معنا که تنها شامل یک نقطه شروع و پایان نیست. در حقیقت توسعه بهبود یافته به عنوان پایه ای جدید در نظر گرفته می شود.
در این مقاله سعی کردم به صورت خلاصه در خصوص استفاده از چرخه دمینگ PDCA در توسعه فردی توضیح داده باشم. از این چرخه در جهت برنامه ریزی برای قبولی در کنکور، موفقیت در شغل، پیدا کردن شغل مناسب، ارتقاء شغلی و توسعه کسب و کار و ... می توان استفاده کرد.
برای دریافت آموزش کامل در رابطه با استفاده از چرخه بهبود مستمر در رشد فردی با کارشناسان ما مکاتبه نمائید. آنها هر لحظه آماده کمک به شما هستند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *