توسعه فردی, توسعه کسب و کار, مقالات

توسعه فردی در محل کار

توسعه فردی در محل کار

تعیین زمینه های توسعه فردی و مشخص کردن یک برنامه روشن برای آنها میتونه اثر قابل توجهی روی شغل شما داشته باشه. هر کدوم از این برنامه ها میتونه به شما کمک کنه چیزهای جدیدی یاد بگیرید. توانایی هاتون رو تقویت کنید و یا اینکه در نقش تون موثرتر باشید. در واقع برخی از نکات هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا در محل کار و در همکاری با سایرین هم بتوانید رشد کنید. در اینجا نمونه هایی از عوامل موثر برای توسعه فردی در محل کار  را گردآوری کرده ایم.

نکته اول، یادگیری مهارت های جدید

یکی از کلیدی ترین گام ها در توسعه ی فردی، متعهد کردن خودتون به یادگیری مهارت های جدید است. در کنار مطالعه، این روزها شرکت در دوره های آنلاین میتونه به شما در این هدف کمک کنه. بیشتر این دوره ها از طریق سیستم های آموزشی مدرکی رو به شما میدن که می تونید اون رو به رزومه تون اضافه کنید و شایستگی هاتون رو به رخ بکشید. و پله های ترقی را در محل کار تان طی نمائید.

نکته دوم، بهبود مهارت صحبت کردن در جمع

یکی از اهداف توسعه فردی در محل کار می تونه، بهبود صحبت کردن در جمع باشه. فردی که میتونه به خوبی در جمع صحبت کنه، از مقبولیت بیشتری برخورداره و از نظر بقیه فردی است جذاب و البته با اعتماد به نفس بیشتر. مهارت صحبت کردن در جمع به خصوص در محیط کاری میتونه خیلی مهم باشه چرا که شما ممکنه قصد اینو داشته باشید که تیم خودتون رو هدایت کرده و یا اطلاعات لازم رو به اعضای تیم انتقال بدید. حتی به جلسات هیئت مدیره وقتی قراره ارائه ای داشته باشید نیز میتونیم اشاره کنیم. شما میتونید به یک سازمان پیوسته و یا در یک کلاس شرکت کنید تا توانایی صحبت کردن در جمع رو در خودتون بهبود ببخشید.

نکته سوم، سعی کنید شنونده خوبی باشید

برای توسعه فردی در محل کار، بهتر است شنونده خوبی باشید. یادتان باشد که شما یک زبان و دو گوش دارید. پس باید سعی کنید شنونده خوبی باشید. شنونده‌های خوب می‌توانند بسیاری از راه حل ها را در مواجهه با همکاران یا مشتریان خود از صحبت‌های آنان استخراج کنند. پس سعی کنید نگاه نقادانه‌ای به حرف های دیگران داشته باشید و هر کلمه از این حرف‌ها را در ذهن خود تجزیه و تحلیل کنید.

نکته چهارم، هم تیمی خوبی باشید!

آیا شما هم تیمی خوبی هستین؟ توانایی کار گروهی و هماهنگ بودن با سایر اعضا می‌تواند شما را به عضو غیر قابل جایگزین گروهی تبدیل کند که با آنها همکاری دارید. علاوه بر اخلاق حرفه‌ای، بهتر است که مهارتهایی مثل ایجاد ارتباط دوستانه با مشتری ها و همکاران و انگیزه دادن به آنها را در برنامه مسیر توسعه فردی خود در محل کار قرار دهید.

نکته پنجم، مدیریت زمان

بدون مدیریت زمان، توسعه فردی در محل کار غیر ممکن و یا سخت خواهد بود. اگر سرتان شلوغ است و مشغله زیادی دارید بهتر است که فکری به حال مدیریت زمان خود بکنید. با مدیریت کردن زمان و انرژی شما قادر خواهید بود که سر وقت به تمام کارهایی که به شما محول شده برسید. این ویژگی توسعه فردی زمانی به کار شما خواهد آمد که بخشی از تیمی هستید که هدف واحدی را دنبال می‌کند. اگر شما بتوانید کار خود را به خوبی و سر وقت انجام دهید، یک امتیاز مثبت در تیم خواهید گرفت که شاید حتی در درآمد شما هم موثر باشد.

برای مدیریت زمان می توانید مقاله تکنیک پومودورو تکنینکی فوق العاده برای مدیریت زمان را همین الان مطالعه نمائید.

نکته ششم، خود را به چالش بکشید

مولانا چه خوب گفته است: شیرمردا تو چه ترسی ز سگ لاغرشان؟

تا زمانی که از منطقه امن خود بیرون نیامده باشید، شانس زیادی برای رشد و پیشرفت نخواهید داشت. ریسک کردن یکی از بهترین و مهمترین راه‌های پیشرفت است. اما دقت داشته باشید، هر ریسکی شما را به موفقیت نخواهد رساند. پس قبل از هر حرکتی بهتر است که به عاقبت آن فکر کنید و با دقت قدم بردارید. قبول کردن مسئولیت‌هایی که نیازمند توانایی های خیلی بیشتر از شما هستند، ممکن است که برای شما مشکلاتی ایجاد کند. با توسعه فردی و فراگیری مهارت های جدید، گام های محکم جهت رشد حرف های را بردارید.

نکته هفتم، به خودتان باور داشته باشید

داشتن عزت نفس و خودباوری کافی به شما کمک خواهد کرد تا هر وقت احساس خستگی و ناامیدی به سرغ شما آمد، بتوانید بر آن غلبه کنید و راهی برای ادامه دادن پیدا کنید. توسعه فردی مسیری نیست که شما طی یک شب بتوانید آنرا طی کنید. پس بهتر است به خود و توانایی هایی که دارید اعتقاد و باور داشته باشید تا از این سختی ها به سلامت عبور کنید.

نکته هشتم، استقبال از تغییر

 تغییر لازمه توسعه فردی در محل کار است. افرادی که نسبت به تغییرات گارد و موضع گیری خاصی ندارند، در موقعیت‌های سخت می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند. مثلا تصور کنید که رئیس شما چند پروژه مختلف را به شما سپرده است. برای اینکه بتوانید از پس همه این پروژه ها بر بیایید، باید انعطاف پذیری لازم را داشته باشید. به همین دلیل هم تغییر پذیر بودن در محل کار یکی از عوامل مهم توسعه فردی است.

نکته نهم، داشتن صداقت

امام على عليه السلام: 

الصِّدقُ، خَيرُ القَولِ.

راستى، بهترين سخن است.

اگر به هر دلیلی نتوانسته‌اید کاری که به شما محول شده را انجام دهید، یا در انجام آن به مشکل برخورده‌اید بهتر است که راستش را به رئیس خود بگویید. دروغ گفتن شاید در ابتدا راه‌حل مناسبی به نظر بیاید، اما بعد از مدتی باعث خواهد شد که مشکلات بزرگی برای شما پیش بیاید.

نکته دهم، داشتن شور و تعهد کافی

داشتن عطش و شور کافی برای رسیدن به موفقیت عاملی تعیین کننده در توسعه فردی در محل کار است. برای اینکه بتوانید در کار خود پیشرفت کنید، باید عطش و میل کافی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید. تعهد شما نسبت به کاری که انجام می‌دهید می‌تواند به شما در کامل کردن کارهایی که به شما محول شده کمک کند و موجب افزایش انگیزه شما و همکارانتان شود.

نکته یازدهم، کمک به اطرافیانتان جهت رشد شخصی

اگر نکته یا موضوعی است که می‌تواند به رشد و پیشرفت همکارانتان کمک کند،آنرا از ایشان دریغ نکنید. یک مجموعه زمانی رشد خواهد کرد که تمام اعضای آن در کنار هم رشد کنند. پس بدون هرگونه هراسی از پیشرفت سایرین، سعی کنید نکاتی را که خود بلد هستید به آنها آموزش دهید.

جمع بندی

نکات بالا، نمونه هایی از روش های توسعه فردی در محل کار می باشد، که شما با انجام نکات فوق به رشد شخصی و توسعه فردی در محیط کار می رسید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *