توسعه فردی, توسعه کسب و کار

باور

باور

باور یا اعتقاد وضعیتی در ذهن است که با وجود آن، فرد فکر می‌کند که چیزی درست است، بدون توجه به اینکه آیا شواهد تجربی‌ای یا دلایل عقلی و منطقی ای وجود دارد یا نه، که با قطعیتی که بر حقایق مسلم دیگری مبتنی باشد، ثابت کند که آن چیز درست است. یکی دیگر از راه‌های تعریف باور، آن را به مثابه بازنمایی ذهنی از یک نگرش مثبت جهت‌گیری‌دار به  سمت  محتمل دانستن حقیقی بودن چیزی تعریف می‌کند.

پائلو کوئیلو در داستان فیل و طناب، نقش باور در موفقیت را به خوبی به تصویر کشیده است:

داستان فیل و طناب

The elephant and the rope

اثر پائلو کوئیلو

by Paulo Coelho

مربی حیوانات سیرک، با نیرنگی ساده، مانع فرار فیل ها می شود. وقتی فیل کوچک است، پایش را با طناب ضخیمی به تنه ی درختی می بندند. بچه فیل، هر قدر هم که تقلا می کند، نمی تواند خودش را آزاد کند.
تا یک سالگی، طناب همچنان محکم تر از آن است که بتواند خودش را آزاد کند. بچه فیل تلاش می کند اما موفق نمی شود. سرانجام حیوان می فهمد که طناب، همیشه قوی تر از اوست، و دست از تلاش بر می دارد.
وقتی فیل بزرگ می شود، همچنان تصور می کند که نمی تواند طناب را پاره کند. بنابراین فقط کافی است که مربی، پای او را به نهال یا تکه چوب کوچکی ببندد، زیرا فیل دیگر هیچ تلاشی برای آزادی نخواهد کرد.

جنس طناب ما از چیست؟

مانند فیل ها، بسیاری از ما در زندگیمان چسبیده ایم روی این باور که ما نمی توانیم کاری را انجام دهیم، چرا که ما قبلا یک بار  شکست خورده ایم. من فکر می کنم هر یک از ما می تواند به این داستان مربوط شود و احساس کند که در طول سال ها شکست خورده است.

با گذشت زمان، در ما این فکر شروع می شود که قادر به انجام کاری خاص نیستیم و ما آنرا به عنوان یک حقیقت می پذیریم و خودمان را منحصر به دنیای بسیار محدودی می کنیم. ما با خودمان فکر می کنیم “آه من قبلا سعی کرده ام و آن کار انجام نشده، چه لزومی هست که دوباره سعی کنم و زمانم را هدر دهم ،من نمی خواهم به من مثل یک احمق نگاه کنند!” و بخاطر همین است که زندگیمان را به صورتی که امن باشد و کمتر هیجان انگیز باشد، ایجاد می کنیم.

باور اینکه شکست یک پله است!

با این حال، اگر ما می توانستیم به شکست هایمان در زندگی فقط به عنوان پله سنگی در طول مسیرمان نگاه کنیم و تصمیم بگیریم به آنها با روشی مثبت پاسخ دهیم و بگوییم “آه خوب، حداقل من سعی خودم را کردم، در حال حاضر من می دانم این کار از این طریق جواب نمی دهد بنابراین تلاش بعدی را بهتر انجام خواهم داد!”
بنابراین، خودتان را به یک جهان کوچک محدود نکنید، مرزهای ذهنی خود را بشکنید و قلمرو پادشاهی با شکوه خود را که در آن زندگی می کنید وسعت دهید.

جهان شما صدف شماست! خودتان را محدود به این اعتقاد نکنید که شما نمی توانید کاری را انجام دهید، آن افکار و عقاید را بشکنید و بال هایتان را بگشائید و پرواز کنید!

نقش باور در موفقیت

شما می توانید هر چیزی را که در  قلب خود دارید  انجام دهید، اگر شما فقط آن را باور داشته باشید! ادامه بدهید، فقط سعی کنید و هرگز در ذهن خود به نتیجه آن فکر نکنید، فقط از هر تجربه ای که با آن روبه رو می شوید لذت ببرید و هر قطعه ای از آن را در آغوش بگیرید!

این یک سفر است پس بیایید آن را بسیار جذاب کنیم! شما هرگز نخواهید دانست که چقدر باید بروید تا شجاعت انجام آن کار را داشته باشید! و اگر شما سقوط کردید، فقط دوباره برخیزید ……..

تمام!

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *