استراتژی توسعه کسب و کار – ۳
استراتژی توسعه بازار _ استراتژی نفوذ در بازار
استراتژی نفوذ در بازار
مقدمه
نفوذ در بازار، زمانی که در حال بازاریابی و فروش محصولات فعلی در بازار فعلی هستید، موضوعیت پیدا میکند. هدف اصلی آن افزایش سهم بازار است. بازار فعلی ممکن است اشباع شده، یا ممکن است با رقابت فزاینده مواجه شده و یا محصول فعلی مراحل افول را در چرخه عمر خود طی نماید. بدین ترتیب این استراتژی پیچیدگیهایی لازم دارد که در ادامه به چند نمونه از رایجترین موارد آنها اشاره می گردد:
تشویق افراد غیر مصرفکننده به استفاده از محصول (در همان بخش از بازار فعلی):
استراتژی تشویق و ترغیب افراد غیر مصرفکننده به استفاده کردن از محصول کار سختی است. در این شرایط اینجا جایی است که دپارتمان بازاریابی هنر خود با شناسایی دلایل عدم مصرف و یا ترجیح محصولات جایگزین نشان میدهد. و ضمن انتقال این موارد به واحد تحقیق و توسعه، امکان جذب این مشتریان را افزایش میدهد.
در این روش با تشویق افراد غیر مصرف کننده به مصرف محصول ، فروش شما بیشتر می گردد. و به طبع آن بازار مصرف نیز گسترده تر می گردد.
افزایش دسترسی:
اگر محصول شما وابستگی زیادی به کانالهای توزیع دارد، افزایش دسترسی یکی از بهترین استراتژیهای نفوذ در بازار و توسعه کسب و کار نسبت به رقبا خواهد بود. برای انجام این کار، باید کانالهای واسطهگران و کانالهای شرکاء کلیدی را شناسایی نمایید. همچنین، با حفظ کانالهای مشترک انگیزه معامله و تجارت را میان شرکای کلیدی در بالاترین حد ممکن نگاه دارید. با هدف افزایش دسترسی، مکانیزمهایی را ایجاد نموده و یا توسعه میدهید که تضمین نماید، مشتری محصول شما به دلیل عدم دسترسی از دست نمیدهد. و پس از مدتی این باور را ایجاد مینمایید که هر زمان و هر مکان اراده کند، میتواند به محصولات شما دسترسی داشته باشد؛ و این یک راه مطمئن برای نفوذ در بازار است.
نفوذ در بازار از طریق کاهش قیمت:
قدیمیترین استراتژی جهت نفوذ در بازار، پایین آوردن قیمت محصول می باشد. که این روش به منظور افزایش احتمالی جذابیت محصول و عهدهدار شدن چالش رقابتی میباشد. گرچه، پیشنهادات کاهش قیمت، متنوع بوده و به روشهای مختلفی قابل اعمال است؛ ولی اگر قیمت را مستقیماً کاهش دهید، حاشیهی سود شما نیز کاهش مییابد و این امر در بازار بر برند و موقعیت شما تاثیر میگذارد. در مقابل این امکان وجود دارد که با تکنیکهای تأمین کالا، تغییراتی در بسته محصول/خدمت یشنهادی اعمال نموده و از کاهش حاشیه سود جلوگیری نمایید. این یکی از روشهای ارزشمند در خصوص مدیریت ارزش پیشنهادی و زنجیره ارزش محسوب می شود. و توانمندی در اجرای موفق چنین روشی به احتمال زیاد منجر به ایجاد مزیت پایدار کسب و کار خواهد شد.
تخفیفات فصلی نیز یکی از انواع نفوذ در بازار از طریق کاهش قیمت می باشد.
برای مطالعه بیشتر به مطالعه استراتژی توسعه کسب و کار مراجعه نمائید.
و یا جهت تماس با کارشناسان اینجا کلیک نمائید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.